tandukan bash tricks

Terdapat lebih banyak lagi untuk menggunakan terminal Linux daripada hanya mengetik perintah ke dalamnya. Pelajari helah asas ini dan anda akan dapat menguasai shell Bash, yang digunakan secara lalai pada sebilangan besar pengedaran Linux.

Yang ini untuk pengguna yang kurang berpengalaman - Saya pasti ramai di antara anda pengguna maju di luar sana sudah mengetahui semua helah ini. Namun, lihatlah - mungkin ada sesuatu yang anda terlepas sepanjang perjalanan.

Penyelesaian Tab

Penyiapan tab adalah muslihat penting. Ini adalah penjimat masa yang bagus dan juga berguna jika anda tidak pasti nama fail atau nama perintahnya.

Sebagai contoh, katakan anda mempunyai fail bernama "nama fail yang sangat panjang" dalam direktori semasa dan anda mahu menghapusnya. Anda boleh menaip keseluruhan nama fail, tetapi anda mesti melepaskan watak spasi dengan betul (dengan kata lain, tambahkan watak \ sebelum setiap ruang) dan mungkin membuat kesilapan. Sekiranya anda menaip rm r dan menekan Tab, Bash akan secara automatik mengisi nama fail untuk anda.

Sudah tentu, jika anda mempunyai banyak fail dalam direktori semasa yang dimulai dengan huruf r, Bash tidak akan tahu mana yang anda inginkan. Katakan anda mempunyai fail lain yang bernama "nama fail yang sangat panjang" dalam direktori semasa. Apabila anda menekan Tab, Bash akan mengisi bahagian "benar-benar", kerana kedua-dua fail bermula dengan itu. Setelah selesai, tekan Tab sekali lagi dan anda akan melihat senarai nama fail yang sepadan.

penyelesaian tab

Terus taipkan nama fail yang anda inginkan dan tekan Tab. Dalam kes ini, kita dapat mengetik "l" dan tekan Tab sekali lagi dan Bash akan mengisi nama fail yang kita inginkan.

Ini juga berfungsi dengan arahan. Tidak pasti arahan apa yang anda mahukan, tetapi tahu ia bermula dengan "gnome"? Ketik "gnome" dan tekan Tab untuk melihat senarai.

Paip

Paip membolehkan anda menghantar output arahan ke perintah lain. Dalam falsafah UNIX, setiap program adalah utiliti kecil yang melakukan satu perkara dengan baik. Sebagai contoh, perintah ls menyenaraikan fail dalam direktori semasa dan perintah grep mencari inputnya untuk istilah yang ditentukan.

Gabungkan ini dengan paip (watak |) dan anda boleh mencari fail di direktori semasa. Perintah berikut mencari perkataan "word":

ls | kata grep
paip

Kad Liar

Watak * - iaitu tanda bintang - adalah kad liar yang boleh menandingi apa sahaja. Sebagai contoh, jika kita ingin menghapus "nama fail yang sangat panjang" dan "nama fail yang sangat panjang" dari direktori semasa, kita dapat menjalankan perintah berikut:

rm sungguh * nama

Perintah ini menghapus semua fail dengan nama fail yang diawali dengan "benar-benar" dan diakhiri dengan "nama." Sekiranya anda menjalankan rm *, anda akan memadam setiap fail dalam direktori semasa, jadi berhati-hatilah.

kad liar

Pengalihan Keluaran

Karakter> mengarahkan output perintah ke fail dan bukannya arahan lain. Sebagai contoh, baris berikut menjalankan perintah ls untuk menyenaraikan fail dalam direktori semasa dan, bukannya mencetak senarai itu ke terminal, ia mencetak senarai ke fail bernama "file1" dalam direktori semasa:

ls> fail1
header muslihat bash

Sejarah Perintah

Bash mengingati sejarah perintah yang anda taipkan di dalamnya. Anda boleh menggunakan kekunci anak panah atas dan bawah untuk menelusuri arahan yang baru anda gunakan. Perintah sejarah mencetak senarai arahan ini, jadi anda boleh memasukkannya ke grep untuk mencari perintah yang anda gunakan baru-baru ini. Terdapat banyak muslihat lain yang boleh anda gunakan dengan sejarah Bash juga.

sejarah

~,. & ..

Watak ~ - juga dikenali sebagai tilde - mewakili direktori utama pengguna semasa. Jadi, daripada menaip cd / home / name untuk pergi ke direktori rumah anda, anda boleh menaip cd ~ sebagai gantinya. Ini juga berfungsi dengan jalan relatif - cd ~ / Desktop akan beralih ke desktop pengguna semasa.

Begitu juga dengan. mewakili direktori semasa dan .. mewakili direktori di atas direktori semasa. Jadi, cd .. naik direktori. Ini juga berfungsi dengan jalan relatif - jika anda berada di folder Desktop anda dan ingin pergi ke folder Dokumen, yang berada di direktori yang sama dengan folder Desktop, anda boleh menggunakan perintah cd ../Documents.

watak

Jalankan Perintah di Latar Belakang

Secara lalai, Bash melaksanakan setiap arahan yang anda jalankan di terminal semasa. Itu biasanya baik, tetapi bagaimana jika anda ingin melancarkan aplikasi dan terus menggunakan terminal? Sekiranya anda menaip firefox untuk melancarkan Firefox, Firefox akan mengambil alih terminal anda dan memaparkan mesej ralat dan output lain sehingga anda menutupnya. Tambahkan & operator pada akhir arahan agar Bash melaksanakan program di latar:

firefox &
proses latar belakang

Pelaksanaan Bersyarat

Anda juga boleh meminta Bash menjalankan dua arahan, satu demi satu. Perintah kedua hanya akan dilaksanakan sekiranya arahan pertama berjaya diselesaikan. Untuk melakukan ini, letakkan kedua-dua perintah pada baris yang sama, dipisahkan dengan & &, atau ampers ganda.

Sebagai contoh, perintah tidur mengambil nilai dalam beberapa saat, mengira dan menyelesaikannya dengan jayanya. Ia tidak berguna sendirian, tetapi anda boleh menggunakannya untuk menjalankan perintah lain setelah berlengah. Perintah berikut akan menunggu lima saat, kemudian melancarkan alat tangkapan skrin gnome:

tidur 5 && gnome-tangkapan skrin

Adakah anda mempunyai lagi helah untuk dikongsi? Tinggalkan komen dan bantu rakan pembaca anda!