ssd-install-in-computer

Pemacu cakera mekanikal tradisional perlu disusun semula untuk prestasi optimum, walaupun Windows kini melakukan kerja yang baik dengan melakukan ini secara automatik. Beberapa syarikat perisian mendakwa bahawa alat mereka dapat "mengoptimumkan" SSD, sama seperti defragmenter cakera dapat mempercepat pemacu mekanikal.

Kenyataannya adalah bahawa sistem operasi moden dan pengawal pemacu keadaan pepejal melakukan tugas yang baik untuk memastikan diri mereka dioptimumkan jika anda menggunakan pemacu keadaan pepejal dengan betul. Anda tidak perlu menjalankan program pengoptimuman SSD seperti menjalankan disk defragmenter.

Jauhkan Dari Program Yang Menuntut "Defragment" Drive Solid State Anda

Pemacu keadaan pepejal tidak boleh didefragmentasi. Sistem operasi moden seperti Windows 7 dan Windows 8 tidak akan berusaha menyusun semula SSD. Perisian defragmentasi cakera yang baik dan terkini semestinya enggan melakukan defragmentasi SSD.

Pada pemacu mekanikal tradisional, terdapat satu kepala yang bergerak di atas piring berputar untuk membaca sekeping fail. Sekiranya fail-fail ini dipecah menjadi beberapa bahagian di beberapa tempat di pinggan, kepala perlu bergerak untuk membaca fail - sebab itulah fragmentasi melambatkan pemacu mekanikal dan mengapa defragmentasi membantu - kepala tidak perlu bergerak sebanyak . Pemacu keadaan pepejal tidak mempunyai kepala atau bahagian lain yang bergerak. Tidak kira di mana fail berada di dalam pemacu atau berapa keping failnya, ia memerlukan masa yang sama untuk membaca fail tersebut.

Defragmentasi sebenarnya tidak baik untuk pemacu keadaan pepejal, kerana ia akan menambah kehausan. Pemacu keadaan pepejal mempunyai jumlah penulisan yang terhad di dalamnya, dan apa sahaja yang menghasilkan banyak penulisan tambahan yang tidak diperlukan akan mengurangkan jangka hayat pemacu anda.

Sekiranya anda menemui program pengoptimuman SSD yang mendakwa defragmentasi SSD anda untuk prestasi maksimum, jauhkan. Perkara yang sama berlaku untuk menggunakan program defragmentasi lama yang tidak menyedari SSD - elakkan defragmentasi pemacu keadaan pepejal anda.

Keputusan: Defragmentasi selalu buruk, menjauhkan diri!

Beberapa Program Menghantar Perintah TRIM, Tetapi OS Sudah Melakukannya

Pada pemacu magnetik tradisional, fail yang anda hapus dalam sistem operasi anda tidak akan dikeluarkan dari cakera - itulah sebabnya fail yang dipadam dapat dipulihkan. Sama pantasnya untuk menulis fail baru di atas data lama itu, jadi tidak ada alasan untuk membuang sumber cakera untuk menghapus mana-mana bahagian cakera. Itu akan memperlahankan setiap kali anda memadamkan fail.

Pada pemacu keadaan pepejal, sel mesti dipadamkan sebelum menulisnya. Sekiranya anda memadam fail dan data dibiarkan tergeletak, ia akan memakan masa lebih lama apabila anda perlu menulis ke sel-sel tersebut kerana mereka mesti dihapus terlebih dahulu. Pemacu keadaan pepejal pertama mengalami masalah ini, jadi kami mencipta TRIM untuk mengatasinya.

Apabila anda memadam fail pada pemacu keadaan pepejal moden menggunakan sistem operasi moden, sistem operasi menghantar arahan TRIM ke pemacu, memberitahu pemacu bahawa fail tersebut telah dihapus. Pemacu memadam semua sel yang mengandungi data, memastikan bahawa menulis ke sel-sel itu cepat pada masa akan datang - mereka kosong dan siap digunakan.

Sokongan TRIM ditambahkan pada Windows 7, jadi Windows 7 dan Windows 8 menyokong TRIM. Sekiranya anda menggunakan Windows 7 dan menghapus fail pada SSD, Windows akan memberitahu SSD bahawa data tidak diperlukan lagi dan SSD akan menghapus sel. (Versi terkini sistem operasi moden lain seperti Mac OS X dan Linux juga menyokong TRIM.)

Beberapa program pengoptimuman SSD mendakwa bahawa mereka akan menjalankan TRIM mengikut jadual, memberitahu SSD kawasan yang difikirkan kosong oleh sistem operasi dan membenarkan SSD untuk TRIM, sekiranya perintah TRIM tidak berfungsi dengan betul lebih awal.

Sekiranya anda menggunakan sistem operasi yang lebih lama seperti Windows Vista atau sebelumnya anda menggunakan sistem operasi seperti itu pada pemacu, ada kemungkinan bahagian fail yang dihapus masih menunggu dan menunggu untuk DITERIMA. Mengirim petunjuk TRIM seperti itu secara teorinya dapat membantu dalam situasi seperti itu, tetapi tidak masalah jika anda menggunakan Windows 7, yang mengirimkan perintah TRIM ketika fail dihapus.

Pada Windows 8, Disk Defragmenter kini dinamakan alat Optimize Drives. Ia akan mengoptimumkan cakera dengan mendefragmentasi mereka jika mereka mekanikal atau menghantar petunjuk TRIM kepada mereka jika mereka SSD. Ini bermaksud menjalankan program lain yang mengirimkan perintah TRIM mengikut jadual sama sekali tidak diperlukan pada Windows 8, walaupun Windows 7 tidak semestinya memerlukan fitur ini.

Keputusan: Utiliti pengoptimuman yang menghantar arahan TRIM tidak berbahaya, tetapi tidak perlu. Sekiranya anda menggunakan versi Windows yang lebih lama dengan SSD, naik taraf ke Windows 7 atau 8.

windows-8-optimize-drive

Program Lain Menggabungkan Ruang Bebas

Kami sebelum ini menyebut bahawa sel pada SSD mesti dipadamkan sebelum ditulis. Ini boleh menjadi masalah - satu sel mengandungi banyak halaman yang boleh ditulis. Sekiranya pemacu perlu menambahkan data tambahan ke sel yang sebahagiannya kosong, sel mesti dibaca, dipadamkan, dan data yang diubah ditulis kembali ke sel. Sekiranya fail tersebar di seluruh pemacu anda dan setiap sel sebahagiannya kosong, menulis beberapa data akan menghasilkan sejumlah besar operasi baca-hapus-tulis, melambatkan operasi menulis. Ini muncul sebagai prestasi SSD yang semakin menurun ketika ia mengisi.

Pemacu keadaan pepejal mempunyai pengawal yang menjalankan firmware, yang merupakan sejenis perisian peringkat rendah. Firmware ini menangani semua tugas tahap rendah SSD, termasuk menggabungkan ruang kosong ketika pemacu mencapai tahap kapasiti tertentu, memastikan bahawa terdapat banyak sel kosong dan bukannya banyak sel kosong sebahagiannya. (Sudah tentu, mesti ada ruang kosong untuk disatukan - anda harus selalu membiarkan sebahagian besar ruang kosong di SSD anda.)

Beberapa program pengoptimuman mendakwa mereka akan menggabungkan ruang kosong dengan memindahkan data pada pemacu keadaan pepejal anda dengan algoritma pintar. Dalam dunia di mana ini mungkin berlaku, hasilnya akan berbeza dari drive ke drive. Beberapa perisian mungkin menunggu terlalu lama sebelum menggunakan proses penggabungan ruang bebas mereka sendiri. Penanda aras penggunaan utiliti penyatuan ruang bebas keadaan pepejal terhadap perisian yang berbeza kemungkinan akan menunjukkan hasil yang tidak konsisten, kerana perbezaannya bergantung pada seberapa baik pekerjaan yang dilakukan oleh firmware setiap pemacu. Secara umum, firmware pemacu mungkin akan melakukan pekerjaan yang cukup baik sehingga anda tidak perlu menjalankan program pengoptimuman yang melakukan ini untuk anda. Program seperti itu juga akan menghasilkan penulisan tambahan - jika pemacu menunggu terlalu lama, ia mungkin dilakukan untuk meminimumkan jumlah penulisan ke pemacu. ini adalah pertukaran antara penyatuan ruang bebas dan penghindaran menulis.

Walau bagaimanapun, terdapat satu lagi tangkapan di sini: Pengawal pemacu itu sendiri menangani pemetaan sel fizikal pada SSD ke sektor logik yang dipersembahkan ke sistem operasi. Hanya pengawal SSD yang benar-benar mengetahui di mana sel berada. Ada kemungkinan bahawa pemacu mungkin menampilkan sektor logik ke sistem operasi yang mungkin saling berdekatan untuk tujuan sistem operasi, tetapi jauh dari satu sama lain pada SSD fizikal sebenar. Atas sebab ini, menggunakan sebarang jenis program perisian untuk menggabungkan ruang kosong mungkin merupakan idea yang tidak baik - program ini tidak benar-benar tahu apa yang berlaku di belakang pengawal SSD.

Ini semua akan berbeza dari pemacu ke pemacu dan firmware ke firmware. Beberapa perisian boleh menunjukkan sektor ke sistem operasi dengan cara memetakan bagaimana ia muncul pada pemacu lain, sementara pengoptimuman agresif pada pemacu lain dapat mengakibatkan jarak yang sangat besar antara sektor pada pemacu utama. Mungkin ada beberapa pemacu dengan pengawal yang menunjukkan sektor bagaimana mereka muncul di pemacu dan dengan algoritma penyatuan ruang bebas yang buruk - alat pihak ketiga seperti itu mungkin berfungsi dengan baik pada pemacu seperti itu, tetapi jangan bergantung padanya.

Keputusan: SSD anda telah menggabungkan ruang kosong untuk anda. Ini mungkin melakukan pekerjaan yang jauh lebih baik daripada program perisian yang tidak dapat melihat apa yang sebenarnya berlaku pada pemacu anda. Program seperti ini mungkin hanya akan membuang sumber komputer anda dan merosakkan SSD.

intel-ssd

"Pengoptimuman" tidak diperlukan

Anda tidak perlu menjalankan program pengoptimuman SSD. Selama anda menggunakan Windows 7 atau 8, sistem operasi anda sudah menghantar semua perintah TRIM yang diperlukan oleh SSD anda. Untuk penyatuan ruang bebas, firmware pemacu anda mungkin melakukan pekerjaan yang lebih baik daripada perisian yang pernah ada. Dan jangan sekali-kali menganggap defragmentasi - itu akan membuang masa walaupun ia tidak aktif berbahaya, yang sebenarnya.

Menjaga SSD dengan betul adalah mengelakkan daripada melakukan perkara buruk kepada SSD anda. Jangan mengisinya, lakukan banyak penulisan yang tidak perlu, atau matikan TRIM.

Tidak perlu adanya program pengoptimuman SSD, seperti malang bagi syarikat defragmentasi cakera yang berusaha mempelbagaikan perniagaan mereka kerana pemacu keras mekanikal tradisional menjadi tidak biasa.

Kredit Gambar: Collin Allen di Flickr, Intel Free Press di Flickr