mater-status-bar-utama

Adakah anda pernah mahu menukar bar status pada telefon atau tablet Android anda? Mungkin anda mahu mengubah kedudukan jam, menambah peratusan bateri, atau hanya melihat yang lain.

Apa pun alasan anda, ada cara mudah untuk menyesuaikan bar status anda - dan bahkan tidak memerlukan akses root. Ini dapat dilakukan berkat aplikasi bernama Material Status Bar, yang boleh anda muat turun secara percuma dari Google Play Store.

Langkah Pertama: Pasang Bar Status Bahan dan Beri Kebenaran

Muat turun dan pasang aplikasi dari Play Store, cari di laci aplikasi anda dan buka. Anda akan diminta untuk memberikan aplikasi beberapa kebenaran yang cukup luas, tetapi mereka perlu agar aplikasi berfungsi.

Tiga perkara yang perlu anda beralih dalam tetapan Android adalah Kebolehaksesan, Pemberitahuan, dan Tulis. Aplikasi ini akan memberi anda jalan pintas untuk ketiga-tiganya. Mula-mula, ketik Kebolehcapaian.

Pada skrin itu, ketik Bar Status Bahan.

Ia akan menyemak semula untuk memastikan anda mahu memberikan kebenaran pada Bar Status Bahan. Ketik OK.

Seterusnya, gunakan butang belakang anda untuk kembali ke aplikasi Bar Status Bahan dan pilih Pemberitahuan. Togol pada suis di kanan atas dan kemudian ketuk izinkan.

Dan akhirnya, kembali ke aplikasi sekali lagi menggunakan butang belakang anda dan pilih Tulis. Togol pada suis di kanan atas.

Anda berjaya! Anda berjaya menyediakan aplikasinya. Sekarang mari kita bermain-main dengannya.

Langkah Kedua: Sesuaikan Status Bar

Menu utama aplikasi mempunyai beberapa pilihan, jadi mari kita jalankan. Tetapi pertama, untuk mengaktifkan aplikasi, pastikan togol di sudut kanan atas dihidupkan, seperti yang ditunjukkan di bawah.

Di bawah Tema, anda mempunyai empat pilihan: Lollipop, Gradient, Dark Gradient, dan Flat. Secara lalai, ia ditetapkan ke Lollipop, itulah yang anda lihat di atas. Walau bagaimanapun, saya peminat tema rata, yang kelihatan seperti ini:

Ia secara automatik memadankan bar status dengan warna yang sama persis dengan bar tindakan (itulah yang disebut Google sebagai bar warna padat di bahagian atas kebanyakan aplikasi). Sekiranya gagal memilih warna yang tepat untuk aplikasi, atau anda hanya sedikit berbeza, anda boleh menetapkan warna tersuai untuk setiap aplikasi di bawah Senarai Aplikasi.

Anda juga boleh mengambil tangkapan skrin aplikasi mana pun dan menggunakan Color Picker untuk menarik warna langsung daripadanya. Seperti inilah penyemak imbas Chrome saya tanpa Bar Status Bahan:

Dan ini adalah Chrome setelah saya menetapkan warna oren tersuai untuk bar status:

Pilihan Bar Status Transparan ditujukan semata-mata untuk skrin utama anda, dan hanya berfungsi jika anda mempunyai gambar skrin utama statik (tidak bergulir). Skrin utama yang menatal saya membuangnya sedikit, seperti yang anda lihat:

Ia juga tidak dapat melakukan bar status lutsinar untuk aplikasi lain. Walaupun kebanyakan aplikasi tidak menggunakan bar status lutsinar, beberapa - seperti Peta Google - akan kehilangan ketelusannya dan menggunakan pilihan warna lalai anda.

Sekiranya anda meleret dari kiri, atau mengetuk ikon tiga baris di kiri atas, anda boleh mengakses beberapa menu lagi.

Di bawah Sesuaikan, anda boleh membuat beberapa perubahan kecil yang saya anggap sangat berguna, seperti menetapkan jam tengah dan menunjukkan peratusan bateri.

Di bawah menu Panel Pemberitahuan, anda boleh mengubah penampilan panel pemberitahuan ketika anda turun dari bar status.

Tidak banyak yang perlu dikerjakan di sini, memandangkan hanya ada tiga tema yang mempunyai sedikit variasi antara satu sama lain. Inilah salah satu daripadanya:

Versi Pra-Nougat Android biasanya memerlukan satu sapuan ke bawah untuk melihat pemberitahuan dan sapu kedua ke bawah untuk mendedahkan Tetapan Pantas. Bar Status Bahan, bagaimanapun, mengambil pendekatan yang lebih mirip Samsung dengan panel Tetapan Pantas yang menatal secara mendatar kelihatan sepanjang masa.

Anda juga dapat mengubah cara pemberitahuan Heads Up berfungsi dalam aplikasi ini, termasuk kemampuan untuk memunculkannya di bagian bawah layar atau sedikit lebih rendah sehingga tidak menutup bar status. Satu-satunya "gaya" yang ada adalah gelap atau terang.

Dan jika anda pernah berpindah ke peranti baru, flash ROM baru, atau perlu menetapkan semula peranti semasa anda untuk sebab tertentu, anda boleh membuat sandaran tetapan aplikasi dengan mudah dan memulihkannya kapan saja.

Sekiranya anda mempunyai senarai panjang warna aplikasi tersuai, ini mungkin menjimatkan masa yang besar.

Langkah Ketiga: Singkirkan Iklan dengan Versi Berbayar (Pilihan)

Bar Status Bahan mempunyai versi percuma dan versi Pro $ 1.50. Versi percuma, yang saya uji, berfungsi dengan sempurna. Aspek yang paling menjengkelkan adalah iklan skrin penuh yang agak kerap, tetapi iklan itu hanya berlaku semasa anda berada di aplikasi. Dan kerana anda hanya boleh menyiapkan aplikasinya sekali dan kemudian tidak membukanya lagi, mereka sebenarnya tidak mengganggu.

Dua sebab utama yang mungkin anda mahu tingkatkan ke versi Pro adalah: kemampuan untuk menggunakan panel pemberitahuan stok anda dengan Bar Status Bahan, dan akses ke lebih banyak tema panel pemberitahuan. Jelas, ia juga membuang iklan.

Inilah rupa salah satu tema alternatif tersebut:

Oleh itu, jika anda tidak berpuas hati dengan cara panel pemberitahuan berfungsi dalam versi percuma, mungkin bernilai hanya $ 1,50 untuk versi Pro.

Dan hanya itu sahaja! Dengan aplikasi kecil ini, anda boleh mempunyai bar status Reka Bentuk Bahan yang cantik dan boleh disesuaikan.

Sekiranya ini bukan yang sebenarnya anda cari, anda mungkin ingin mencuba rooting peranti anda untuk mendapatkan penyesuaian yang lebih mendalam, seperti kemampuan untuk memiliki panel notifikasi gaya Android Nougat. Dan tanpa mengira perubahan yang anda mahukan, anda sentiasa dapat menambahkan beberapa pintasan aplikasi ke panel pemberitahuan anda.