tekan dua kali rumah untuk membuka aplikasi terkini

Walaupun anda mungkin pernah mendengar, menutup aplikasi pada iPhone atau iPad anda tidak akan mempercepatnya. Tetapi iOS membenarkan aplikasi berjalan di latar belakang kadang-kadang, dan anda boleh menguruskannya dengan cara yang berbeza.

Mitos ini sebenarnya berbahaya. Bukan sahaja melambatkan penggunaan peranti anda, tetapi juga dapat menggunakan lebih banyak kuasa bateri dalam jangka masa panjang. Biarkan sahaja aplikasi terbaru itu sahaja!

Mitos

BERKAITAN: 8 Trik Navigasi Setiap Pengguna iPad Perlu Tahu

Mitos menyatakan bahawa iPhone atau iPad anda membiarkan aplikasi yang diakses baru-baru ini terbuka dan berjalan di latar belakang. Untuk mempercepat, anda perlu menutup aplikasi ini seperti yang anda lakukan di komputer. Pada versi iOS yang lebih awal, ini dapat dicapai dengan menekan dua kali butang utama dan mengetuk X pada aplikasi yang baru diakses.

Pada versi iOS terkini, ini dapat dicapai dengan menekan dua kali butang utama dan menggesek aplikasi yang baru digunakan ke bahagian atas skrin, di mana ia dikeluarkan dari paparan multitasking. Anda juga boleh menggesek ke atas dengan empat jari pada iPad untuk membuka pengalih.

Ini Dapat Memperbaiki Aplikasi Beku

Menggesek aplikasi ke atas dan mematikan skrin multitasking berhenti dari aplikasi dan menghapusnya dari memori. Ini sebenarnya boleh menjadi senang. Contohnya, jika aplikasi berada dalam keadaan beku atau kereta yang pelik, cukup tekan Laman Utama dan kemudian kembali ke aplikasi itu mungkin tidak akan membantu. Tetapi mengunjungi skrin multitasking, berhenti dengan sapu ke atas, dan kemudian melancarkan semula aplikasi akan memaksanya untuk dimulakan dari awal.

Ini adalah bagaimana anda boleh keluar dan memulakan semula aplikasi secara paksa di iOS, dan ia berfungsi sekiranya anda perlu melakukannya.

Anda Tidak Mahu Mengeluarkan Aplikasi Dari Memori

BERKAITAN: Mengapa Bagus RAM Komputer Anda Penuh

Walau bagaimanapun, ini tidak akan mempercepat peranti anda. Aplikasi yang anda lihat dalam senarai aplikasi terbaru anda sebenarnya tidak menggunakan kuasa pemprosesan. Mereka menggunakan RAM, atau memori berfungsi - tetapi itu adalah perkara yang baik.

Seperti yang telah kami jelaskan sebelumnya, ada baiknya RAM peranti anda penuh. Tidak ada kekurangan untuk mengisi RAM anda. iOS boleh dan akan mengeluarkan aplikasi dari memori jika anda belum menggunakannya dan anda memerlukan lebih banyak memori untuk sesuatu yang lain. Sebaiknya biarkan iOS menguruskannya sendiri. Tidak ada alasan anda ingin mempunyai memori kosong sepenuhnya, kerana itu akan melambatkan semuanya.

Aplikasi ini tidak berjalan di latar belakang

Sebab salah faham ini adalah pemahaman yang tidak betul tentang bagaimana multitasking berfungsi pada iOS. Secara lalai, aplikasi secara automatik menangguhkan apabila mereka masuk ke latar belakang. Oleh itu, apabila anda meninggalkan permainan yang anda mainkan dengan menekan butang Laman Utama, iOS menyimpan data permainan itu dalam RAM supaya anda dapat kembali ke permainan dengan cepat. Namun, permainan itu tidak menggunakan sumber CPU dan menghabiskan bateri ketika anda tidak menggunakannya. Ia sebenarnya tidak berjalan di latar belakang apabila anda tidak menggunakannya.

Apabila anda menggunakan aplikasi di PC desktop anda - Windows, Mac, atau Linux - atau membuka halaman web di penyemak imbas web anda, kod tersebut terus berjalan di latar belakang. Anda mungkin mahu menutup program desktop dan tab penyemak imbas yang tidak anda gunakan, tetapi ini tidak berlaku untuk aplikasi iOS.

Bagaimana Sebenarnya Mencegah Aplikasi Berjalan di Latar Belakang

BERKAITAN: Cara Melihat Aplikasi Yang Mengurangkan Bateri Anda di iPhone atau iPad

Sebilangan aplikasi berjalan di latar belakang berkat peningkatan iOS pada multitasking baru-baru ini. Satu ciri yang disebut "penyegaran aplikasi latar belakang" membolehkan aplikasi memeriksa kemas kini - misalnya, e-mel baru dalam aplikasi e-mel - di latar belakang. Untuk mengelakkan aplikasi berjalan di latar belakang dengan cara ini, anda tidak perlu menggunakan paparan multitasking. Sebaliknya, lumpuhkan penyegaran latar belakang untuk aplikasi seperti itu.

Untuk melakukan ini, buka layar Tetapan, ketuk Umum, dan ketuk Penyegaran Aplikasi Latar Belakang. Lumpuhkan penyegaran latar belakang untuk aplikasi dan aplikasi tidak akan dapat dijalankan di latar belakang. Anda juga dapat memeriksa berapa banyak kuasa bateri yang digunakan oleh aplikasi tersebut.

Kes aplikasi lain yang berjalan di latar belakang lebih jelas. Contohnya, jika anda mengalirkan muzik dari aplikasi Spotify atau Rdio dan meninggalkan aplikasinya, muzik akan terus disiarkan dan dimainkan. Sekiranya anda tidak mahu aplikasi berjalan di latar belakang, anda boleh menghentikan pemutaran muzik.

Secara keseluruhan, aplikasi yang berjalan di latar belakang bukanlah sesuatu yang perlu anda bimbangkan begitu banyak di iOS. Sekiranya anda ingin menjimatkan hayat bateri dan mengelakkan aplikasi berjalan di latar belakang, tempat untuk melakukannya adalah di skrin Latar Belakang Aplikasi Latar Belakang.

Percaya atau tidak, membuang aplikasi dari memori menggunakan antara muka multitasking sebenarnya boleh menyebabkan jangka hayat bateri lebih sedikit dalam jangka masa panjang. Apabila anda membuka semula aplikasi seperti itu, telefon anda harus membaca datanya ke dalam RAM dari storan peranti anda dan melancarkan semula aplikasinya. Ini memerlukan masa lebih lama dan menggunakan lebih banyak kekuatan daripada jika anda membiarkan aplikasi itu ditangguhkan dengan tenang di latar belakang.

Kredit Gambar: Karlis Dambrans di Flickr